26. januar 2015

DreamLitt


Forlaget som min bog står til udgivelse fra hedder DreamLitt. Det er næppe mange, der kender til dem, siden det er et forholdsvis lille forlag, der mest udgiver e-bøger, og så er de forholdsvis nye – kun et par år på bagen.
Jeg faldt først over dem, da nogen havde lagt et link op til dem på Movellas. Der blev talt om et nyt koncept, og jeg bestemte mig for at prøve det af.
Ser du, det er næsten umuligt at få kritik på et manuskript fra de forlag, man sender det til. De modtager simpelthen for mange manuskripter til at sætte sig ned og give kritik på det. Alt jeg fik ved et forrigt forlag var ’det er ikke rentabelt’ – altså at det ikke kunne betale sig. Det er bestemt ikke noget, jeg bebrejder forlagene for. De har ikke uanede mængder af tid, folk eller penge, så der er ikke meget at gøre ved det.
Hvad jeg blev nysgerrig ved angående DreamLitt var løftet om kritik. Deres system er nemlig markant forskelligt fra andre forlag. På DreamLitt opretter man som forfatter en gratis bruger og lægger sit manuskript direkte op i deres database, hvor såkaldte Beautiful Readers kan hente dem ned og læse dem. Når de så har læst manuskriptet udfylder de et skema, som forfatteren så får adgang til at læse gennem, hvis manuskriptet afvises. Dermed får de adgang til den kritik, som Beautiful Readers har haft, og som forfatteren nu kan bruge til at omskrive sin historie.
Beautiful Readers er almindelige læseglade folk, der har ansøgt om en plads på Beautiful Reader-holdet bestående af et bestemt antal folk, der som sagt får adgang til manuskripter. Derigennem kan en almindelig læser være med til at styre, hvilke manuskripter forlaget skal satse på, og en Beautiful Reader kan endda komme med i et senere arbejde mellem redaktør og forfatter som en skal ’prøve læser’, der læser de nye rettelse i manuskriptet og giver sin feedback igen (Og naturligvis også får lidt penge fra udgivelsen).
Endnu en ting som er DreamLitt har over nogle forlag er det faktum, at du må sende det samme manuskript ind til dem flere gange. Det var disse ting, der gjorde at jeg blev hængende. Mit manuskript blev afvist første gang, jeg sendte ind til dem, men jeg blev opfordret til at sende ind igen, når jeg havde rettet mit manuskript, og der var sågar en Beautiful Reader, der tilbød – i sit skema – at give mig uddybende kritik, hvis jeg havde behov for det. Det blev så gjort over e-mail. Dermed fik jeg ufattelig meget ud af processen.
Et år senere havde jeg skrevet manuskriptet om og forsøgt at håndhæve den kritik, jeg fik. Jeg sendte ind igen, men regnede egentlig ikke med, at de ville tage det. Mit håb var nærmere, at jeg endnu en gang fik kritik og så kunne bruge endnu et år på rettelser, sende ind igen OG SÅ måske blive godtaget. Men denne anden gang antog de mig så i stedet.

Hvilket jeg selvfølgelig er super glad for, og jeg er mega spændt på at opleve mere af den her nye side af bogverdenen! Det er så vildt, at man pludselig bryder igennem og får en chance for at opleve den proces, som en masse af ens yndlingsforfatter selv er gået gennem. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar