10. marts 2015

Underholdning eller eksperimenter og holdninger?

Efter at have tilbragt lidt over et halvt år på litteraturhistorie studiet er forskellene på bøger blevet endnu tydeligere for mig.
Nogle bøger eksistere med det formål at underholde. Du skal ikke sætte dig til at analysere dem, for det er ikke meningen, at du skal tænke dybere over historien. Du skal blot synke ned i universet, dramaet og karaktererne. Bogen skal fjerne dig fra resten af verden, få tiden til at flyve og få dig til at føle.
Andre bøger er ikke skabt for at underholde. De er skabt med meget klare ideer og formål. De skal bryde med normen for, hvordan en bog skal tænkes. De bryder med sproget, berettermodeller og alt andet, som man forbinder med en klassisk bog. De foretager store filosofiske, religiøse, politiske, historiske og litterære debatter gennem deres karakterer, som bliver symboler på bestemte stile og retninger og metaforer.
De fleste bøger, vil jeg nok sige, lægger sig et sted i midten. De er bøger, man kan læse for underholdningen, men også få noget lidt dybere og analyserbart ud af.
Jeg har meget bittert måtte erfare, at jeg læser underholdningsbøger. Jeg læser for at drømme mig væk og glemme verden. Det var i bøgerne, at jeg fandt mest glæde, da jeg var yngre – ud over skrivningen selvfølgelig. Jeg hverken skriver eller læser for at være nytænkende eller for at bryde med normen. Jeg skriver og læser for underholdningen i det. Jeg elsker at læse om karakterer, som jeg kan forstå og holde af. Jeg kan lide actionfyldte handlinger og romantik.
Grunden til at jeg er lidt bitter over det skyldes, at jeg forfærdelig gerne ville have været i den anden kategori. Jeg ville forfærdelig gerne være en af dem, der kan læse murstenstykke bøger fyldt med filosofiske tanker og nytænkning af litteratur. Det ville være så ’dannet’ af mig, hvis jeg kunne sidde og analysere Ulysses med noget, der minder om interesse.
Men sådan en person er jeg desværre ikke. Efter at have erkendt det er det virkelig gået op for mig, at du ikke kan kalde noget litteratur godt og andet dårligt. Åh, vi kan debattere det til døde, men litteratur er nu engang subjektivt. To personer kan have vidt forskellige syn og tolkninger af det samme værk.
Jeg elsker YA fantasy. Jeg elsker dramaet, action, magien og alt, hvad der nu følger med. Og jeg kan virkelig ikke fordrage værker, der bliver så abstrakte, at jeg ikke længere kan følge handlingen eller føle karaktererne. Jeg kan ikke læse værker for deres moraler og litterære eller ideologiske ideer. Jeg er nødt til at kunne føle en forbindelse til de personer, jeg skal følge gennem historien, og jeg er nødt til at kunne se, at der sker noget i handlingen.

Så ja, alle har forskellig smag, når alt kommer til alt. Jeg kan så desværre ikke prale af, at være en af dem der har læst Ulysses færdig. Jeg giver op. Jeg smider håndklædet i ringen. Og så ser jeg frem til sommerferien, hvor jeg forhåbentlig kan få læst The Darkest Minds!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar