10. maj 2015

Min og din inspiration

Inspiration fås fra mange steder. De veksler for hvert individ, da vi jo ikke alle sammen tænker ens – gudskelov. Jeg har derfor altid haft det lidt svært med, at folk spørger ’Hvor får I jeres inspiration?’ og ’Har nogen en god ide til en historie, jeg kan skrive?’. Jeg mener, ingen af os er ens. Hvis jeg havde en ide til en god historie, ville jeg selv skrive den. Måske er det egoistisk, men jeg kan godt lide at skrive, og jeg vil selv skrive historierne til alle de ideer, jeg får. Der ud over har jeg lidt den her fornemmelse af, at folk måske ikke rigtig forstår, hvad inspiration egentlig er, når de spørger, hvordan andre får den.
Inspiration er noget der pludselig opstår. Man har ikke en forventning om den. Faktisk er den oftest ubevidst. Nogle gange opstår den i ét enkelt øjeblik, hvor man pludselig rammes med – hvad der på det tidspunkt føles som – en genial ide, som man bare skal skrive ned hurtigst muligt.
Så er der den inspiration, der indlejrer sig i din krop og kun kommer til udtryk i dine historier. Først når du har skrevet, går det op for dig, at noget må have sat sig i dig og inspireret dig. Her taler jeg om den inspiration, man får fra andre historier og livet generelt. Interesser og sådan der forplanter sig ned i din historie – eller er med til at guide dig, når du første gang sidder og skal skrive, hvad din historie handler om.
For mig at se kan inspiration ikke bare gives fra en person til en anden. Hvad der virker for dig, virker ikke nødvendigvis for mig – og omvendt. Derfor synes jeg ikke, at man skal spørge andre om det i håb om at få løst sin egen manglende skrivelyst. Man er nødt til at sætte sig ned og selv finde ud af, hvad man kan lide. Det er det bedste råd, jeg kan give folk på dette område.
Hvad kan DU lide?
Hvad bruger DU din tid på?
Tag udgangspunkt i de ting, der har din interesse, din dedikation og din opmærksomhed. Det er de ting, der vil hjælpe dig med at blive inspireret.

Jeg holder selv meget af fantasy, manga, anime, dyr, mytologier og humor, så det er alt sammen ting, jeg gerne forsøger at inddrage i mine historier i forskellige former. Der ud over har jeg så min bachelor – og forhåbentlig en kandidat på et tidspunkt – i antropologi, som påvirker mig meget i forhold til, hvordan jeg går til min egen baggrundsviden omkring mit univers. Selv mit lillebitte år på litteraturhistorie har allerede sat sine spor i mig, på både små og store måder.

Så ja, skriv om det du kan lide. Så skal den der inspiration nok komme væltende!

Hvad er dine interesser, og er de noget, som du udnytter, når du skriver?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar