9. juni 2015

5 yndlingsbøger-ish

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg nu til dags ikke får læst så meget som tidligere. Når man skal læse tunge teoritekster – ofte på engelsk – og har brugt det sidste år på at læse kanonværker, er det ikke fritidslæsning man så sætter sig til at læse mest af. Min fritid går derfor i dag mest med at skrive.
Da jeg var yngre var det til gengæld en anden historie! Jeg var medlem af en bogklub og slugte bog efter bog. Mest fantasy og det lidt mere gyselige. Jeg synes, at det er værd at understrege, at det meste af min fritidslæsning fandt sted i folkeskolen, når jeg nu vil lave en lille liste over mine yndlingsbøger. Mange af dem er nemlig bøger, som nok virker allerbedst på yngre teenagere, og hvis jeg læste dem for første gang i dag, ville jeg muligvis have en anden holdning til dem. Men da jeg læste dem, var nu en gang bare det bedste af det bedste for mig, og jeg elskede – og elsker – dem!
Listen bliver ikke sat op i en bestemt rækkefølge, da jeg anser de følgende bøger for at være på lige fod med hinanden :3

1. Løvindens Sang af Tamora Pierce
Elsk på den her serie! Jeg elskede den så meget, da jeg som en 10-11 årig unge satte mig ned og for første gang stiftede bekendtskab med Pierces univers. Jeg kan huske, hvor meget hun inspirerede mig med hendes univers. Det var fantastisk, at hun blev ved med at bygge og bygge på det! Senere fik jeg samme tanker om Tolkien og J.K Rowling, men det var Pierce, der indtjente min respekt først.
Jeg var lidt yngre end Alanna var i den første bog, så for mig var det virkelig spændende at følge hendes rejse fra en lille pige til en voksen kvinde med en masse ansvar. Jeg husker stadigvæk Gergi og Thom. Især Thom, mindes jeg, gjorde et stort indtryk på mig. Den måde han ligesom blev besat af sin magi var så fandens fascinerende for mig, og jeg frydede mig, hver gang han endelig dukkede op i en scene. Han var skøn!



2. Spøgelseslinjen, Kadavermarch, Grønne Øjne - Dennis Jürgensen
Disse tre titler var jeg SÅ vild med, og jeg har altid været et stor fan af Jürgensen – han er nok hele grunden til, at jeg ved, der er et forlag derude, som hedder Tellerup (Selvom de vist også udgiver de danske oversættelser af Pierce xD).
I Spøgelseslinjen elskede jeg hele mysteriet, og de næsten oversete overnaturlige øjeblikke, der blandede sig ind mellem skurkenes fup og fidus. Det ledte tankerne mod Scooby Doo-banden, bare dansk ... og sjovere.
Grønne Øjne var mindre komisk og langt mere fokuseret på gys og gru. Jeg læste meget R.L Stine, da jeg var yngre, men det er Grønne Øjne, jeg synes bedst om i den her ung-gys genre. Jeg husker, at der var noget med en helhest og virkelig skræmmende dukke. Bogen var fyldt med små spændende historier om unge, der kommer i store problemer, og det var skønt!
Kadavermarch er til gengæld ikke noget, jeg nødvendigvis vil beskrive som værende for unge. Føj altså, den var klam at læse! Jeg fik faktisk kvalme under læsningen, fordi der var nogle virkelig ubehagelige beskrivelser af zombier og folk, der dør på noget meget klamme måder – jeg husker noget med en der blev revet over, men ikke om det var en zombie eller en levende person. Jeg kunne også virkelig godt lide at læse om en zombie apokalypse i lille Danmark!


3. Dødens Jagt – Joe Hill
Den her bog er seriøst makaber. Der er selvmord, seksuelt misbrug, morderiske spøgelser, stofmisbrug, og jeg ved ikke hvad! Jeg husker, at jeg så bogen i Kolding Storcenter, da jeg gik på teknisk skole i Kolding. Den var billig, og forsiden var ret fascinerende. Joe Hill er Stephen Kings søn, så jeg var selvfølgelig nødt til lige at prøve den af. Og den er virkelig ikke for alle! Jeg kan forestille mig, at mange ikke ville bryde sig om størstedelen af bogen – både personerne og dele af handlingen. Men jeg elsker den altså ret meget, må jeg indrømme. Jeg elsker, at den ikke holder igen, og jeg kan generelt godt lide historier, der tager en chance med noget, der måske ikke rigtig falder indenfor normen.
Om Joe Hill skriver som sin far, kan jeg ikke sige noget om – jeg har faktisk aldrig læst noget af King O.o


4. Skammer serien – Lene Kaaberbøl
Jeg har Kaaberbøls autograf. ’nough said.
Ej, jeg var vild med Dina og hendes familie. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg ikke har noget minde om, hvordan serien faktisk sluttede, så jeg tror, at 1’eren var min yndlings, siden jeg vist husker mest fra den. Det er nu også virkelig længe siden, at jeg læste den, så hukommelsen kan jo ikke vare ved for evigt xD
Hvad jeg dog husker er, at jeg virkelig elskede at læse den. Jeg var virkelig opsat på at skaffe bøgerne og læse dem hurtigst muligt og ligesom ved Pierce blev jeg virkelig glad for Kaaberbøls univers og Dinas evner. Det var alt sammen så nyt og spændende!


5. Profetien om de tre sten – Flavia Bujor

Endnu en historie der nok fungerer bedst for de yngre læsere. Men jeg elskede den, da jeg læste den! Jeg var vild med det magiske univers, og hvordan hele Profetien opfyldes i sidste ende. En af de mandlige karakterer havde navnet Adrian, og jeg elsker det navn så meget! Det har gnavet sig ind i huden på mig og er bare så perfekt i mine øjne. Jeg mindes at have holdt meget af de tre hovedpersoner, og jeg kunne godt lide, hvordan de kom fra meget forskellige baggrunde. Der er også en ting med Døden, som jeg fandt vildt underholdende og anderledes – selvom jeg i dag ved, at det nok er blevet gjort til døde ... høhø.
En af de største ting ved bogen var dog forfatteren. Jeg blev inspireret af Bujor, fordi hun kun var 15 år, da bogen blev udgivet. Hun gav mig troen på, at jeg også kunne blive til noget og i lang tid, var det mit håb, at jeg ville blive udgivet, når jeg også var 15 år xD Det skete selvfølgelig ikke, men Bujor gav mig stadigvæk håb og holdt mig ved ilden!

Hvilke bøger er dine yndlings? Og hvilke forfattere elsker du at læse?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar