11. august 2015

Research - hvordan?

Jeg har personligt forskellige måder at gå til research. Nogle ting skal der læses en del om, fordi jeg har brug for mange detaljer eller en noget større forståelse. Andre ting kræver ikke nær så meget opmærksomhed. Herunder følger derfor min liste over måder at gå til research!
1. Google: Google er din ven! I hvert fald når det kommer til de små ting – og måske dele af de større. Google bruger jeg mest, hvis der er noget meget generelt, som jeg skal have svar på. Her finder jeg hjemmesider med detaljerede navnelister, så jeg kan lede efter ordentlige navne til mine karakterer. Jeg finder også billeder af bygninger og rum for at få inspiration til, hvordan et palads for eksempel kan se ud på indersiden.

2. Saxo og Amazon: Gode sider at finde bøger på! Hvad kan være bedre end bøger, når du skal finde research til din egen bog? Jeg har efterhånden fået samlet mig en fin bunke af bøger, dedikeret til research. Disse bøger giver flere detaljer end en hurtig Google-søgning, og nogle gange har man brug for at kunne gå mere i detaljer. Jeg har en bog om livet ved det italienske hof, en om hvordan man fører krig og sågar en der forsøger at forklare englenes mytologi – hvilket ikke er noget let emne! Nogle ting har brug for mange sider for at kunne forklare tingene ordentligt, så tit er der brug for, at du sætter dig ned og virkelig læser nogle ting for at kunne forstå dit eget univers bedre.

3. Erfaring: Din egen erfaring med bestemte ting er nok den bedste research, der er at trække på. De ting vi går gennem i vores liv efterlader aftryk. Det kan være din spanskundervisning i gymnasiet eller måske det dykkercertifikat, som du fik på en rejse i Thailand. Vi har alle sammen nogle ting med os i bagagen, som vi ved en masse om, og som vi derfor kan folde ud for andre i vores historie – hvis det har relevans. Personligt trækker jeg meget på det, som jeg lærer på mit studie. Antropologi egner sig rigtig godt til skabelsen af mine magiske og overnaturlige væsner. Det gør mig i stand til at overveje forskellige detaljer og forskelle i disse nye kulturer og samfund.


Så det er sådan her, at jeg finder ud af ting til mine historier. Research er ikke noget, der bare lige kan gøres på fem minutter, men det er så tilfredsstillende, når man bruger en masse tid på det og så ser sin historie blive mere realistisk som resultat! Fordi man har læst op på tingene, kan man føle sig mere sikker, når man tackler forskellige emner, og det gør historien i sig selv mere sikker.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar