7. september 2015

At læse - university style!


Efter den alt for lange sommerferie er jeg nu startet op på mine studier igen. Som den gode lille studerende, politikerne vil have mig til at være, starter jeg bare lige på og hårdt. Ingen pause.
For at være ærlig ved jeg da heller ikke, hvad jeg ville have brugt en eventuel pause på. På trods af mit studievalg siger rejser mig ikke rigtig det store, og jeg gider ikke bruge et år på at stå i en butik og arbejde et eller andet sted. Et år til ikke at lave andet end at skrive, ville nu have været fedt ...
Anyway! Jeg befinder mig nu på det første år af min kandidat og hold nu kæft, den fremskridtsreform lader ikke vente på sig! Allerede i oktober skal vi afleverer vores ide til feltarbejde (som først starter på 2. år), og vi bliver – også i oktober – givet en vejleder. Det er godt nok meget pres, når vi samtidig opfordres til at bruge det vi laver som feltarbejde til vores speciale, der skal skrives semesteret efter.
Der lægges ikke fingre i mellem, og nu har vi da også direkte fået at vide, hvordan vi bedst snyder med vores læsning! Så hvis du er ny på universitetet og nu sidder med en masse engelsk sprogede tekster på ca. 30 sider hver, får du nu her en guide til, hvordan man læser – uni style!

1. Læs introduktionen: Stort set alle tekster har en introduktion. Selv hvis det bare er et kapitel fra en bog. Læs den i dens helhed for den fortæller som regel, hvad teksten handler om og lægger op til! Introduktion vil være det allerførste stykke tekst, som løber fra starten til den første overskrift i teksten. Fra den første overskrift ændres reglerne!

2. Læs konklusionen: Jep, spring nu fra det allerførste stykke til det allersidste og læs konklusionen på hele teksten. Som regel står konklusionen som ’Conclusion’ eller ’Konklusion’, men ellers vil konklusionen nok være den sidste overskrift i teksten.

3. Læs første og sidste afsnit ved overskrifterne: I stedet for at læse hver eneste overskrift-sektion i dens fulde længe, springer du i den. Læs det første afsnit hvor der forklares hvad denne sektion nu handler om og spring så til det sidste afsnit og læs, hvad sektionens konklusion er – og tit hvad den lægger op til i den næste sektion.

4. Google: Jep, google. Google forfatteren og det værk, som du læser. Det kan tit give dig info omkring, hvad forfatteren går op i, og hvor vigtigt værket er – er det forfatterens mest kendte værk? Har det haft en stor indflydelse på sit felt?

5. Markering: Køb overstregningstuscher! Det er guld værd, at man overstreger relevante sætninger i teksten, imens man læser, for det gør det virkelig så meget lettere, når man så finder teksten frem til sin eksamen og skal til at finde alle de gode pointer og citater igen.

Jeg har personligt fået flere tip omkring mere detaljeret analyse af tekst, men de var specifikt rettet mod mit studie, så det kan næppe bruges alle steder, og jeg inkluderer dem derfor ikke lige her.
Har man masser af tid, kan man læse sine tekster ordentligt igennem, men nogle gange må man snyde lidt, hvis man vil nå alt! Når man er vant til at læse skønlitteratur, kan det være virkelig svært at sidde og springe i en tekst. Man går jo ud fra, at den er skrevet for at blive læst i sin fulde længde, og at man vil misse en eller anden vigtig detalje, hvis man ikke læser ALT og i den rigtige rækkefølge – introduktion først og konklusion til sidst.
Faktum er dog at akademisk litteratur ikke er som den skønlitterære. Meget akademisk litteratur (På nær den franske ... de ved altså ikke helt, hvordan man skriver forståeligt nogle gange) er bygget op på en måde, der netop skal gøre en tekst overskuelig. Det er bygget op, så man hurtigt kan danne sig et overblik over, hvad svarene er, og hvilke spørgsmål der skilles. Her er jo ikke tale om skjulte plot twist og hemmelige planer. Det handler om at være meget klar i mælet med, hvad man vil, og hvordan man vil gøre det, og nogle gange siger man endda fra starten af, hvad ens konklusion i korte træk handler om.


Jeg håber den her vil hjælpe nogen af jer, der skal til at starte på de store læsebyrder, der kan være på universiteterne. Held og lykke med al jeres læsning!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar