30. oktober 2015

Trykt bog vs. e-bog

Når man sidder og pludselig får chancen for at udgive en bog, melder der sig mange overvejelser. Jeg er selv stadigvæk i redigeringsfasen – afventer spændt feedback i øjeblikket – men sidder allerede med alverdens ideer til alt muligt andet omkring bogen.
Hvordan skal forsiden se ud?
Hvilke bogblogs vil jeg sende en anmeldereksemplar til?
Hvordan kan jeg promoverer mig selv og gøre folk opmærksomme på bogen?
Hvilket format skal den udgives i?

Sidstnævnte spørgsmål er på sin vis allerede afklaret: E-bog. Forlaget, jeg udgiver fra foretrækker e-bog, så det bliver nok i første omgang i denne format Mellem Himmel og Helvede kommer ud i.
Der er både fordele og ulemper ved trykte bøger og e-bøger. På sin vis vækker de helt forskellige følelser i mig, og jeg ville da lyve, hvis jeg ikke indrømmede, at jeg håber på at få min serie i trykt form på et tidspunkt. Lige nu kan jeg dog godt se pointen i at bruge en e-bog.
Uanset hvad vil jeg i dag snakke lidt om fordele og ulemper ved trykte bøger og e-bøger – både set fra forfatters, forlags og læsers synspunkt.

Fordele
Trykte bøger:
Dekorative! Trykte bøger er vildt fede at have stående på en reol. Bøger er ikke længere kun noget, som man læser. Det er også noget, som man dekorerer med. Man stiller sine bøger på hylder og reoler, og man bruger tid på at overveje, hvordan de skal sorteres for at give en det bedste indtryk og overblik. Jo flere bøger man har, jo mere kan man prale med sine fyldte reoler – selv hvis man så ikke har læst halvdelen af bøgerne i den
Mere fysiske! For nogen er det hårdere at læse på en skærm end på papir, og derfor foretrækker de trykte bøger, da det måske giver mindre hovedpine. Andre kan bare godt lide følelsen af at sidde med en bog. Man glider hånden over forsiden, mærker papirsiderne mellem fingrene når man bladre og nyder at have bogen liggende i skødet eller at sidde udenfor og mærke vinden trække i siderne.
Historie! Trykte bøger har eksisteret i hundredvis af år, så mange af os er vokset op med nogle bestemte bøger, som vi fik læst højt eller selv kæmpede os igennem – og der er fandme ingen der skal tage dem fra os igen! Ligeledes arver man måske nogle gange en bog fra nogen i sin familie, og den bog værdsætter man så som regel højere

E-bøger:
Billige at lave! Forlaget skal ikke pumpe penge i papir, tryk, forsendelse med post og risikoen for at trykke for mange bøger, der så ikke bliver solgt
Mere profit! Når der er færre folk at betale til, tjener både forlag og forfatter mere pr. bog. De penge, der skulle være gået til tryk, går til forlag og forfatter i stedet.
Lette! En Kindle er let at have med rundt. Den fylder ikke meget og kan indeholde en masse forskellige bøger, som man let kan få overblik over og læse, uden at skulle slæbe en hel bunker bøger rundt med sig
Billige at købe! Igen: Når der ikke skal betales for tryk, bliver salgsprisen lavere, og der ud over hentes bogen direkte ned fra nettet, hvilket også skærer boghandlernes fortjeneste ud og gør bogen endnu billigere.

Ulemper
Trykte bøger:
Dyre. Jep, trykte bøger er dyre at lave og dermed dyre at købe. Der skal betales for tryk, boghandlerne skal have deres andel, og i nogle tilfælde er der så forsendelsen med posten
Ikke særlig miljøvenlige. I en tid hvor vi får tudet ørerne fulde om svindende regnskov og ensomme isbjørne på Antarktis er det svært at overse dette punkt. Papiret i bøger kommer jo fra træer, så kan man virkelig stille sig op og være miljøforkæmper og så samtidig gå ud og købe en 500 siders bog? Der ud over er der så al den bilos, som en eventuel postbil udstøder, når den skal køre ens bog rundt.
Fylder. Trykte bøger er ikke altid særlig lette at transporterer. De fylder og vejer, så man får en begrænsning for, hvor mange man kan tage med, og så er der risikoen for, at de bliver bøjede eller ødelagte i tasken under rejsen.

E-bøger:
Lidt for let. Nogle gange er det liiiidt for let og billigt at udgive en e-bog, og dermed skal man nogle gange bladre igennem ragelse for at finde de gode bøger. Siden man ikke skal betale tryk, er det let for tilfældige folk at udgive et værk, der måske godt lige kunne have trængt til et par ekstra omskrivning.
Ikke lige så personlige. En e-bog kan ikke ryge op på ens reol. Man kan ikke vise den frem på samme måde som ved trykte bøger eller sidde med den mellem hænderne. Dermed synes jeg, at der går noget personlighed og intimitet af det. Du læser ikke bare en bog. Du læser en bog på en skærm. Det er som om, at skærmen skaber et ekstra skel mellem læser og bog i min optik.



Er der en fordel eller ulemper, som jeg har glemt? Hvilket format foretrækker du? Del gerne i kommentarfeltet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar