25. maj 2017

Skrivesprinter

Jeg har altid haft svært ved at finde på gode råd til skrivning. For mig at se handler det basalt set bare om at skrive og blive ved med at skrive, indtil man har en roman, digte, noveller – hvad ens interesse nu end er. Jeg er også blevet fan af anbefalingen: Læs en masse! Ved at læse en masse bøger, får man indblik i, hvordan andre skriver og bygger historier op. Det kan give inspiration til, hvordan man selv skal håndtere sin skrivning.
Men øvelser? Dem har jeg aldrig været den store fan af. Jeg kan ikke rigtig se pointen i at sidde og lave massevis af skriveøvelser, hvis man er interesseret i at arbejde på et større projekt, der faktisk skal munde ud i en eller anden form for bog.
Alligevel sidder jeg nu og anbefaler en øvelse! For der er visse øvelser som jeg synes ret godt om: Øvelser hvor man skal skrive indenfor en bestemt tidsramme. I den forbindelse vil jeg nu foreslå en øvelse, som jeg for nyligt er blevet bekendt med: Skrivesprinter.

Skrivesprinter handler om, at man sammen med andre skriveglade folk – eller blot alene – sætter sig og skriver intensivt gennem et vist antal minutter - ofte et kvarter - hvorefter man tæller, hvor mange ord man hver især har fået skrevet.
Jeg har kæmpet med mit speciale gennem det sidste halve år og har haft svært ved at få skrevet på Mellem Himmel og Helvede. Jeg har ikke kunne overskue det. Men et kvarter? Det er jo ikke så meget, så hvorfor ikke prøve det? Jeg prøvede det af og har lige siden fået kværnet mig gennem meget af 2’eren.
Et kvarter er sådan en overskuelig periode. Det er lettere at koble fra internettet, musikken, pligterne i et lille kvarter og blot fokusere på at skrive. Ligeledes fungerer det super godt at aftale skrivesprinter med andre. Man laver ligesom en aftale om at ’Hey, nu skriver vi altså!’, så man er mere påpasselig med at holde sig selv op på det og sørge for, at man får det gjort. Når man så er færdig snakker man sammen om, hvad man har skrevet, hvor meget og hvordan det går med det. Det er mega hyggeligt!

Så har du svært ved at få sat dig ned og skrive? Måske er det en skrivesprint, du har brug for. Sæt dig ned, luk ned for alle distraktioner og bestem dig for, at nu SKAL du altså skrive i et kvarter!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar