7. juni 2017

Når anmeldereksemplarer skal sendes ud...

Jeg er en nybegynder, når det kommer til forfatterskab. Jeg har udgivet én bog, og den har ikke engang været på markedet i et år. Derfor skal det følgende indlæg bestemt ikke læses, som om jeg har oceaner af viden omkring markedsføring og anmeldelser. Jeg har blot lyst til at dele mine egne personlige overvejelser om, hvad jeg finder relevant, når jeg skal vælge, hvilke bogbloggere der skal have tilbudt anmeldereksemplarer.
Og ja, her taler jeg kun om bogbloggere. Jeg har også en interesse for at sende eksemplarer til booktubers og instagram-anmeldere, men det er i et lidt mindre omfang – måske skriver jeg noget om det senere. Ligeledes må jeg indrømme, at min interesse for avisanmeldelser og den slags er minimal. Min målgruppe er unge fra omkring de 14-15 år og op i 20’erne, og det er ikke mit indtryk, at de kaster sig over avisernes boganmeldelser.
Så hvad går jeg som forfatter op i, når de der anmeldereksemplarer skal sendes af sted?

1. Opsætning
Noget af det første jeg bemærker hos en bogblogger er, hvordan de har sat deres blog op. Ser den indbydende ud? Og mere vigtigt: Er anmeldelserne let tilgængelige? Jeg foretrækker personligt blogs, hvor alle anmeldelserne er linket i en oversigt på en side, der er tilgængelig fra forsiden. Som forfatter tænker jeg, at det gør det lettere for besøgende at støde på anmeldelsen af min bog. De skal ikke kigge i gennem hver eneste måneds indlæg eller bruge søgeord til at lede efter den. De kan gå direkte til den her oversigt og så finde ud af, om bloggeren har anmeldt bogen – eller de kan støde på den ved et tilfælde, imens de kigger listen i gennem.
Min glæde for de her oversigter skyldes, at jeg let kommer til at frygte, at anmeldelsen af min bog ville drukne under de andre indlæg og derfor ikke ville være nær så i øjnefaldne. Naturligvis er min bog ikke verdens centrum, og bloggere skal jo have en aktiv side med en masse spændende indlæg, men jeg tænker på reklame. Hvis bogen ikke bliver set, er det svære at fange eventuelle læseres interesse. Derfor ønsker jeg altid, at anmeldelser af den er så let tilgængelige som overhovedet muligt.
Jeg skal derfor ærligt indrømme, at det er blogs, der har en oversigt over alle sidens anmeldelser, som kommer øverst på min liste. Dermed ikke sagt, at jeg ALDRIG ville sende til andre blogs med en anden opsætning. Hvis nogle af mine andre punkter er opfyldt, gør jeg det.

2. Genre og målgruppe
Når jeg leder efter mulige blogs er det naturligvis uundgåeligt, at spørgsmålet om genre og målgruppe melder sig. Hvis bloggen er dedikeret til klassisk litteratur eller måske gys og horror, springer jeg dem som regel over. Jeg ved, at mange bloggere er villige til at prøve en ny genre, men jeg har et begrænset antal trykte anmeldereksemplarer, og jeg sigter derfor efter de blogs, der har et hovedfokus på fantasy og YA-litteratur. De passer til min genre og giver større chancer for, at bloggeren vil være interesseret i at anmelde bogen.
Derudover kigger jeg på bloggerens anmeldelser af bøger, som jeg føler min egen lægger sig op af i temaer osv. Hvis bloggeren ofte har virket positiv ved andre bøger, der for eksempel handler om en karakter, der ikke er heteroseksuel, eller for universer med mange forskellige væsner, kommer de højere på min liste, fordi jeg tænker, at der er muligheder for en bedre anmeldelse.
For ja, jeg vil jo have en anmeldelse med mange stjerner/høje karakterer/etc. At sige andet ville være løgn. Bliver jeg vred over at få en anmeldelse på 1 stjerne? Nej, selvfølgelig ikke. Alle har ret til at mene, hvad de vil.
Men jeg går jo ikke specifikt efter at finde bloggere, der bare slet ikke er interesseret i det, jeg skriver om. Jeg vil gerne have, at bloggeren er interesseret, så vedkommende har lyst til at læse hele bogen og ikke føler sig tvunget gennem den. Det kan selvfølgelig ske under alle omstændigheder, men jeg føler, at der er bedre chancer for en positiv læseoplevelse ved at søge de bloggere ud, der før i tiden har læst og syntes om litteratur, der minder lidt om det, jeg selv har skrevet.

3. Aktivitet
En anden ting, der selvfølgelig er relevant for mig, er aktiviteten på bloggen. Jeg ser ofte på, hvornår det seneste indlæg blev lavet og på, hvor ofte bloggeren lader til at komme med nye indlæg. Hvis der ikke har været noget nyt på bloggen i et stykke tid, antager jeg ofte, at den måske er ved at dø lidt ud, eller at bloggeren er inde i en travl periode og derfor ikke skal forstyrres. Den slags sker jo, og så er der nok ikke lige brug for, at jeg kommer rendende og spørger, om jeg ikke må læsse en bog af på dem.
Jeg går som regel efter blogs, der har et par indlæg hver måned. Det giver en forhåbning om, at bloggeren stadig er i gang med at vedligeholde sin blog, og at der måske er en fast læserskare, når nu der jævnligt kommer indlæg.

4. Bloggeren selv
Endelig ser jeg på, hvem bloggeren er. Hvis bloggeren i sit privatliv lever af noget bogrelateret – boghandel, bibliotekar, osv. – putter jeg dem som regel øverst på min liste. Dette er igen udelukkende ud fra tanken om reklame. Boghandlere og bibliotekarer står jo tit i situationer, hvor de skal anbefale eller hjælpe med at finde bøger, så jeg vil selvfølgelig gerne have, at de kender til min bog og måske derfor anbefaler den på deres arbejde.

Så det er de ting, som jeg sad og grublede over, da jeg for første gang skulle finde folk at sende anmeldereksemplarer til. Jeg har hovedsaligt forsøgt at tænke på det i forhold til, hvor jeg føler, at bogen vil være mest synlig og kunne nå ud til flest folk. Med punkterne jeg har nævnt ovenover er det selvfølgelig ikke min hensigt at kritisere nogen eller at antyde at nogle blogs er bedre end andre. Det er en subjektiv ting, og jeg foretager mig kun disse overvejelser, fordi jeg nu engang ikke kan få sendt anmeldereksemplarer til samtlige bogblogs på nettet. Man er nødt til at vælge fra og til, og så bliver det begrundet i ens egen foretrukne smag og forestillinger.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar